Verwaterd - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jos Pronk - WaarBenJij.nu Verwaterd - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jos Pronk - WaarBenJij.nu

Verwaterd

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

11 April 2008 | Spanje, Madrid

Inmiddels bijna 150 km verwijderd van
Sevilla (Fuente de Cantos)na enkele dagen van overtollige regenval. De TV beelden die we zagen toonden de ellende voor de algemene burger. De 8 pelgrims die dagelijks een afstand onder bijzondere omstandigheden moesten afleggen werden terecht over het hoofd gezien. Hun aandacht ligt bij henzelf. Voor afleiding is onder zulke extreme omstandigheden geen tijd. Stroompjes veranderden in beken en beken in kleine rivieren. Deze oversteken waar geen weg of karrespoor meer te vinden was werd telkens een uitdaging. Gisteren hadden we 3 van dergelijke extreme situaties. Eerst is het nog zoeken naar een mogelijke plek maar dan moeten toch de schoenen uit, de broek ver boven de knieën en dan pas voor pas door het ijskoude water vaak 20-30 meter. Wanneer nodig kun je nog besluiten de open wandelschoenen aan te doen maar dan moet je eerst weer in de rugzak graven, enz.
de 2e keer dacht ik een goede plek te hebben gevonden om de oversteek te maken maar helaas met mijn rugzak op sprong ik toch iets minder ver dan gehoopt en belande dus met een been in de prut. Gelukkig kon ik me er snel uitwerken en dankzij mijn regenbroek en de Gamaschen die strak zaten bleef de waterschade in mijn schoen beperkt. Vandaag nog enkele van dergelijke omstandigheden gehad. Je merkt wel dat deze route van een ander kaliber is dan de Camino Francees die ik in 2006 liep. Daar waren bij dergelijke oversteken aan de zijkanten stapstenen of waren er hulpvaardige mensen met auto´s die je zouden helpen. Nu reden de auto´s door. Gisteren regende het zelfs op een gegeven moment zo erg dat ik met een belg nog net optijd onder een brug van de snelweg kon schuilen. Ik zal maar niet zeggen hoe koud dat was na 1,5 uur. En liften hielp niet want alles reed door. De betekenis van het pelgrimeren is voor de autochtone bevolking zeker nog niet levend. Dat zou een missionaire opdracht kunnen zijn vanuit het Vaticaan naar deze gemmenschappen. De communicatie met de mede pelgrims die ik meestal alleen in de ochtend en de namiddag ontmoet is prima. Uit een paar Belgen, Duitsers, een Italiaanse en een Fransman bestaat het gehele gezelschap. Op een route van 25 km. zie je dus 8 mensen al snel niet meer. Hoewel soms wel bij zo´n waterballet want dat houdt erg op zeker aan het begin van de dag. Vandaag op de hoogte van de Extramadura (800 - 1000 m. hoogte) begonnen, een gebied van 350 km lengte met een bewoneraantal van slechts 27 per km2. Eindeloze gebieden met af en toe in de verte een schaapherder. Wel veel kurkeiken en steeneiken. Van de laatste zijn de eikels een voedselbron voor het Iberische varken, Dat is een zwart varken zonder krulstaart en zonder haren. Het vlees moet buitengewoon van smaak zijn. Maar na vanavond op TV verplicht in het restaurant het stierenvechten te hebben gezien heb ik maar vis besteld en meer begrip op kunnen brengen voor acties van dieren welzijnsorganisaties in deze kwesties.
Gelukkig vandaag in een klooster aangekomen zodat ik eindelijk alles kon wassen en drogen. De andere onderkomens waren zo slecht en koud dat zelfs de gedragen kleding de volgende dag niet droog was en reserve kleding heb je nodig voor na aankomst op wat extra sokken en ondergoed na. Hopelijk heb ik wat dat betreft hetr ergste achter de rug. Dank voor al jullie reacties. Het is 23.00 uur en bij de gratie van de nachtwacht die mijn Spaans goed begrijpt mocht ik nu iedereen naar bed is nog even op internet. Yot een volgende keer.
Ps. Tom ik heb het boek nog niet.

  • 11 April 2008 - 23:04

    Reinoud:

    Zo paps, dat zijn me weer verhalen van-heb-ik-jou-daar. Ik mag wel een pre-pensioenverzekering afsluiten om de uren te compenseren die ik niet kan werken door al dat gelees. Maar goed, wel interessante ervaringen doe je weer op! Hier alles prima. Werk bij MP is nog steeds naar wens. Succes, ook namens Denise!

    Rein

  • 12 April 2008 - 08:58

    Tom Blom:

    Hallo Jos,
    vervelend dat slechte weer - en ook die waterpassages is niet het van je maar het moet gezegd je verliest nooit de moed en het verhaal eromheen vind ik heel plezierig om te lezen
    kan me goed voorstellen dat het betere slapen in het klooster een verrukking is na de vorige slaapplekken want warmte is onontbeerlijk - Jos goed weer gewenst - Tommy loopt in gedachten met je mee
    als altijd Tommy

  • 12 April 2008 - 14:05

    Joke:

    Tsssss, Jos wat een doorzettingsvermogen! Over je motivatie wil ik graag, na je terugkomst, een boom op zetten.
    Wens je veel zon!
    Joke

  • 12 April 2008 - 18:21

    Nico:

    Ha Jos, we zijn inmiddels weer een dag verder, hopelijk heb je nu wat beter weer, wat een misere zeg, dat had je toch niet verwacht van die Spanjaarden. Maar ja die katholieken zijn niet mals voor hun pelgrims, dat zie je maar weer! Er komt een momento dado dat het beter weer wordt, vast en zeker. Veel plezier dan verder.

    nico

  • 13 April 2008 - 08:52

    Adri:

    Ha die Jos.

    En schijnt de zon al?
    Hier inmiddels volop.
    Ik heb een enorme bewondering voor je, moet er niet aan denken.
    Wandelen is nog daar aan toe, maar in dat rot weer.
    Maar volgens de weerkaarten hier ga jij nu ook zon krijgen.
    Geniet weer van je verhalen.
    Heel veel succes weer de komende trajecten.PS de eerste Loesje kaart met bloemen zijn aangekomen.
    Liefs Adri.

  • 13 April 2008 - 13:10

    Didi:

    Wat een pelgrimstocht!!!
    Kom je met al deze ontberingen wel aan mediteren toe??

    Ik neem mijn petje voor je af en doe het je niet na.
    Laat mij maar teckels verzorgen en opvoeden, lijkt soms ook op een uitputtingsslag!
    Met de pups gaat het prima, groeien als kool.

    Veel liefs van mij en sterkte op je tocht, je zus Didi

  • 14 April 2008 - 19:10

    Guido:

    Paps, ben trots op je.

    Afgezien van de honderden kilometers te voet, ook nog eens onder af en toe barre omstandigheden... (Politie)petje af!

    Hou je verhalen in de gaten!

    Succes en blijf genieten!

    Pronkie jr

  • 14 April 2008 - 20:33

    Arthur:

    Dag Jos. Indrukwekkende foto van jou op eenzaam en eindeloos recht pad. Ontzagwekkende verhalen over de ontberingen. Leuk geschreven, zie uit naar meer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Jos

Wandeling Camino del Norte

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 150116

Voorgaande reizen:

21 Mei 2007 - 23 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: