Zwemmen of zwammen - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jos Pronk - WaarBenJij.nu Zwemmen of zwammen - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jos Pronk - WaarBenJij.nu

Zwemmen of zwammen

Door: Jos Pronk

Blijf op de hoogte en volg Jos

01 September 2011 | Portugal, Lissabon

Caldas de Reis is een mooie plaats met een prachtig onderkomen. Zelfs een zwembad behoort tot de voorzieningen van Hostal Lotus. Degenene die mij kennen weten dat ik dan kies voor het zwammen en niet voor het zwemmen. Ik heb immers nog de nodige achterstand om jullie bij te praten. Niets dus om je te laten verleiden door een zwembad dat bij een verblijf is inbegrepen. Water hebben we trouwens de laatste dagen genoeg gehad. Zowel van bovenaf als van onder onze voeten. Bij tijd en weile kwam het met bakken uit de hemel. Ook waren er zoveel situaties dat een verkleedpartijtje er niets bij vergeleken was. In dat opzicht hebben we absoluut wel een pelgrimsgevoel gekregen. Deze ervaring gekoppeld aan het gevoel dat het ook een vakantie moest zijn heeft er wel toe geleid dat we de pelgrimsherbergen niet als favoriete slaapgelegenheid hebben gekozen. Ook de noodzakelijke afstanden maakten het mogelijk later het bed op te zoeken en later op te staan als gebruikelijk is in een albergue. Zodoende konden we volop genieten van de Portugese en Spaanse keuken tegen onvoorstelbaar lage prijzen. Nu na bijna 200 km. dus eindelijk tijd en gelegenheid om dit bericht te plaatsen. Nog maar 2 dagen (42 km)en we zijn in Santiago na 240 km te hebben overbrugd. De start was wel bijzonder omdat Els haar rugzak op het vliegveld in Porto niet van de band kwam. Komt vaker voor hoorden we. Met wat geluk wordt deze getraceerd. Hoe dus verder? Na alle mogelijkheden de revue te hebben laten passeren hebben we van de nood een deugd gemaakt en zijn naar de kathedraal van Porto gegaan om onze gebeden te laten verhoren. De volgende dag aan het ontbijt kwam het verlossende telefoontje dat de rugzak toch terecht was. Met een halve dag vertraging werd toch besloten voor de 1e etappe op weg te gaan door het eerste stuk van 10 km. naar Maia met de metro te doen. De route van de Camino Portuguêse is uitstekend aangegeven en verloopt door schilderachtige streken en de meest pittoreske dorpjes. De eerste dagen hadden we stralend weer met temp. van boven de 25 graden en konden iedere avond buiten op een terras eten. Maar met het Spaanse Galicië in zicht werd de natuur groener en de wolken donkerder. Deze Spaanse Provincie staat bekend om haar vele regen maar dat neemt niet weg dat ik toch liever nat word van het transpireren dan van de regen! Inmiddels is sinds vanochtend het weer eindelijk iets verbeterd en hopen we er verder maar het beste van. Hopelijk is het in Ned. inmiddels ook wat beter. Vanuit Santiago hoop ik jullie nogmaals te berichten voordat we op weg gaan naar Kaap Finisterre. Een groet van een in opperbeste stemming verkerend viertal.

• 01 September 2011 - 15:33

Didi:

Nou ja zeg, fijn van jullie te horen en dat alles goed is!!!
    Laten we het over het weer in ons landje niet hebben, blijf gerust langer weg. Ze beloven aldoor beter weer, maar die belofte heeft geen waarde.
    Jos, duik maar wel het zwembad in, goed voor lichaam en geest.
    Jullie hebben al heel wat kilometers afgelegd, geen blaren Els?
    Lekker genieten en doorzetten maar.

Liefs voor jullie viertjes,
    Didi

• 01 September 2011 - 19:39

Nico:

de heilige Antonius helpt heel vaak als je iets kwijt bent: Antonius beste vrind, maak dat ik mijn rugzak vind, zo iets moet je dan bidden. Goed, het is toch gelukt. Het gaat gesmeerd zo te horen, jullie zijn er bijna, het weer is hier nu ook prima, dus bij jullie ook wel denk ik. Veel plezier verder!!

• 01 September 2011 - 20:49

Olaf:

Fijn om te lezen dat het me jou en je reisgenoten goed gaat - Tsja, als je kiest voor zwammen, dan is er natuurlijk ook geen tijd meer over om je dagboek bij te houden !-)

Goede reis nog en tot gauw ziens!

• 03 September 2011 - 15:18

Eric:

Het Caminogevoel begint weer te kriebelen. En zeg nou eerlijk, wat is nou 240 km. Appeltje eitje, toch.
    Houd vol en vergeet niet te genieten.

• 05 September 2011 - 12:15

Tom Blom:

Hallo luitjes, war een sof met die rugzak maar Els heeft waarschijnlijk een engeltje op haar rug gehad. Goed weer gelukkig maar gaandeweg slechter en dat had ik al op buienradar gezien - nu naar Finisterre
    en Santiago en dan zit het er weer op - niettemin fijn dat alles zo goed verlopen is
    hart. groet ook aan de vrienden en tot hoors
    Tommie