De Pelegrina - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jos Pronk - WaarBenJij.nu De Pelegrina - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jos Pronk - WaarBenJij.nu

De Pelegrina

Door: Jos Pronk

Blijf op de hoogte en volg Jos

04 September 2011 | Portugal, Lissabon

Onderweg troffen we bijzondere afbeeldingen van vrouwelijke pelgrim en troffen zelfs in een kerk een groot Maria beeld, uitbeeldende een pelegrina. De beschermheilige van de feminine pelgrim. Uiteraard een mooie afbeelding gemaakt om met fotoshop evt. de naam ven Els eronder te plakken. Ze heeft het hem inmiddels toch maar gelapt. Porto-Santiago zonder blaren, zelfs geen mitsen en maren. Typerend Els, soms misschien toch in stilte lijdend als het klimmen en dalen heftig was. Het is een bijzonder aan te bevelen route, niet al teveel hoogteverschillen , niet teveel langs provinciale wegen maar veelal wel door de natuur en door leuke pittoreske dorpjes. Mooi voor 10 dagen ´vakantie´. De ´weg´ hebben we gelopen. In dat opzicht voelden we ons pelgrims. Slechts voor het overnachten hebben we gekozen voor kleine hostals zodat we ons dag- en nachtritme naar eigen believen konden indelen. Niet om 22 uur licht uit en slapen en ´s morgens om 6 uur gewekt worden door krakende plastic zakjes, hoofdlampen die in je gezicht schijnen of andere ongemakken die de nachtrust versneld doen beëindigen. Het pelgrimeren was daardoor in verschillende opzichten, zoals contacten met mede pelgrims, van een andere orde dan op vorige tochten. Alleen wel wat duurder, passend bij een vakantie. Vanochtend de wederom indrukwekkende pelgrimsmis in de kathedraal bijgewoond en Jacobus verzocht onze fouten te vergeven. Hij gaf geen krimp maar er zal weinig twijfel over bestaan of hij zal deze kwijtschelden omdat ook de allereerste pelgrims niet allen in een alberque zullen hebben geslapen en/of hetzelfde zullen hebben gegeten. De wijze waarop en de intentie waarmee de tocht wordt volbracht is en zal leidend en lijdend zijn en blijven. Ditmaal was leidend om mijn eerdere ervaringen met Els te delen en op een andere wijze dan middels een stedentrip Santiago te bezoeken. Die missie kan als geslaagd worden beschouwd. Einde Camino Portugués.
Boeiend was het ook om in het stadje Padron 25 km. voor Santiago monumenten te bezichtigen die herinneren aan het verhaal dat Jacobus daar met zijn prediking is begonnen en later als martelaar daarheen werd teruggebracht.
Morgen naar Kaap Finisterre (met de bus!), daar een overnachting en dan nog 1 dag Santiago. Ik hoop jullie dan nogmaals te treffen. Het ga juliie goed. Bon Camino. Els en Jos.

• 04 September 2011 - 19:56

Olaf:

Jos en Els,

Gefeliciteerd met het volbrengen van de Camino Portugués! Geniet morgen nog even na op Kaap Finisterre!

Tot gauw ziens
    Olaf

• 05 September 2011 - 09:00

Didi:

Nog lekker genieten van een paar welverdiende dagen rust.

Een goede vlucht.

Liefs Didi

• 05 September 2011 - 10:01

Jorisca:

Voor mij zijn jullie "De Toppers".
    Goede thuisreis gewenst.

• 05 September 2011 - 12:10

Tom Blom:

Ha die Els en Jos, jullie verslag gelezen
    nu pas want we zijn net binnen uit de Beemster - na eindelijk eens twee dagen zon - deze week weer pet weer
    zondag vertrekken we naar Sued Tirol
    en zijn 3.10. weer terug - goed dat Els zo goed gelopen heeft ben benieuwd hoe haar indrukken zijn - Maaike en Philippe met de kinderen zijn ook net weer terug uit de Pyreneeen - Baskenland was de laatste bestemming van hun prachtige reis - veel gefietst door vader en zoon en ook rafting met de dochter erbij was perfect - jullie waren niet ver van elkaar dus - Bilbao
    goede terugreis en tot ziens
    Tommie

• 05 September 2011 - 20:26

Hallo Jos En Els :

Fantastisch hoor, dat jullie het gehaald hebben. Gefeliciteerd. Els, ik heb grote bewondering voor je!!! en voor jou Jos natuurlijk ook.
    Groeten ook voor Anita en Frank en goede terugreis. Liefs, Maria