Sprakeloos - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jos Pronk - WaarBenJij.nu Sprakeloos - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jos Pronk - WaarBenJij.nu

Sprakeloos

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

18 Mei 2008 | Spanje, Madrid

In het stukje "Gaandeweg" sprak ik tot slot over mijn verlies aan "gewicht"-igheid. Onderweg tijdens de route hield dat me nog wel bezig, alleen al het begrip gewicht is al een thema waard. Dat schrijf ik dan maar achteraf. Gewicht is immers van groot belang voor de wandelaar. Hij begint zijn reis er mee door zich af te vragen: wat neem ik mee en wat laat ik thuis? Wat denk ik echt nodig te hebben? Daarnaast niet te vergeten het eigen gewicht? Als je denkt een percentage van je lichaamsgewicht mee te kunnen nemen kan dat wel eens heel verkeerd uitpakken en leiden tot overbelasting.
Toch ben ik diverse manieren tegen gekomen hoe omgegaan wordt en werd met het begrip "gewicht" en niet te vergeten hoe ik daar zelf mee ben omgegaan. Het verhaal begint als volgt.
Na een week ontmoette ik in Alcuéscar een Ned. echtpaar van eind 50!! Getypeerd door: wat alternatieve indruk, beperkte hoeveelheid bagage en ook nog een klein tentje. Afhankelijk van de omstandigheden wordt er overnacht in een Alberque, een Hostal of gewoon buiten in het open veld. We raken aan de praat over het "gewicht" en dus ook over boeken menemen. Ik vertelde dat ik het boek van Paul Coelho "de Pelgrimstocht naar Santiago" had meegenomen. Ik had het kort voor mijn vertrek gelezen en was van bepaalde stukken onder de indruk. Omdat ik dacht daar tijdens mijn reis nog wat mee te kunnen nam ik het mee. Een keuze dus voor meer gewicht. Dit echtpaar had zelfs 2 boeken mee!!! Ze kenden de inhoud maar deze boeide steeds weer. Ze lazen elkaar eruit voor en spraken hoe de inhoud hun leven en denken beïnvloedde. Mij werd geadviseerd 1 ervan zeker ook te lezen te weten: Paul Ferrini: "Liefhebben zonder voorwaarden" (reflecties van het Christusbewustzijn). Ook zijn boek "Terug naar onschuld" werd me aangeraden. Uiteraard noteerde ik de informatie omdat het gesprek met hen me boeide maar ook de locatie waar we verbleven. Dat was het Convent en centrum voor minder validen (geestelijk en/of lichamelijk). Dit huis der Barmhartigheid was dat ook daadwerkelijk. Samen 's-avonds aan de maaltijd met een aantal van de bewoners en het met hen bijwonen van een mis waarbij deze mensen de meest onverwachte en ongebruikelijke acties ontketenden (met aansteker steeds weer oude kaars biddend aansteken!!!, het uitgenodigd worden voor de pelgrimszegen maakte diepe indruk. Toch viel er geen "last" van mijn schouders.
Enkele dagen eerder ontmoette ik een Deense psychiater en heb een aantal keren met hem gegeten. Toe we het hadden over onze "waterrijke" tocht en het kwam ter sprake waar iets was geweest moest hij het antwoord schuldig blijven. Hij scheurde nl. aan het einde van iedere etappe de desbetreffende blz. uit zijn reisgids want dat spaarde "Gewicht".
De volgende dag ontmoette ik ons Nederlandse echtpaar weer en werd het boek mij aangeboden. Zelf zouden ze wel een nieuw kopen. Het boek was niet zo zwaar meer!! Om gewicht te besparen waren de kantlijnen weg gesneden en de titelpagina!!! Ik mocht het hebben want het was op eerdere reizen ook al was mee gegaan en ze kochten wel een nieuw. Ik kon en wilde niet weigeren maar wilde het niet houden. Een dergelijk relikwie hoort bij de oorspronkelijke eigenaar.
Geplaatst tegen de achtergrond van minder gewicht is de Deense psychiater gewicht kwijt, is het Nederlandse echtpaar gewicht kwijt en heb ik er gewicht bij. Twee zaken denk ik dan terwijl ik ben gaan zitten op een grote steen in een verlaten landschap: gewicht besparen betekent dus nu voor mij verder "afvallen" en dit gewicht heeft een bijzondere lading. Is misschien na lezing het gewicht "in Goud" waard!!. IK voel me diep gelukkig. Denk even niets, hoor mijn voetstappen niet en zeg niets. Ik ben "Sprakeloos" in deze stilte van het: "alles en niets omvattende universum".
Later als ik weer een lege tube "sample" tandpasta kon weggooien, mijn pepermuntjes of mijn voetbalsem op was de onzinnige gedachte ik dat ik het gewicht enigszins gecompenseerd had. Toch nam dit niet weg dat ik 3 weken dit gecompenseerde gewicht moest meenemen en nog veel meer want toen ik thuis kwam en het verschil constateerde tussen het gewicht aan papier waarmee ik op weg ging en waarmee ik terug kwam niet minder dan 700 gram was Het boekje was 375 gram. Hoe relatief en hoe absoluut kun je "gewicht" bepalen. Beide zijn van blijvende betekenis op je "Levensweg". De keuze maak je zelf.

  • 22 Mei 2008 - 18:06

    Jorisca:

    ook ik heb genoten van je verslagen.
    Je bent en blijft een man van gewicht.

  • 15 Augustus 2010 - 16:43

    Els:

    Een bijzonder boeiend verhaal. Liefs E

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Jos

Wandeling Camino del Norte

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 149988

Voorgaande reizen:

21 Mei 2007 - 23 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: