Imagoschade - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Jos Pronk - WaarBenJij.nu Imagoschade - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Jos Pronk - WaarBenJij.nu

Imagoschade

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

04 September 2010 | Spanje, Bilbao

De nacht in Deba verloopt nders dan gedacht. De onrust die ik mee heb genomen van huis is er nog lang niet uitgelopen en ook niet van me afgewassen. Dat ging dus nu gebeuren.
Terwijl ik in rust een hartslag van minder dan 60 heb merkte ik om 24.00 uur dat deze nog steeds niet omlaag was gegaan. Ik kon de slaap niet vatten. De ¨Herrie stoppers¨ in mijn oren dempen wel het geluid van buiten maar niet die van binnen. Het bloed suist naar mijn hoofd want dat wil van zuustof worden voorzien om mijn gedachten te kunnen blijven voeden. Het bonken van het hartritme houdt me uit mijn slaap, zowel over links als over rechts. Het lijkt wel of er 2 hartpompen werken. Ik pijnig mijn harde schijf om de juiste beslissing(-en) te kunnen nemen. Ik moet iets forceren. Het loopschema speelt door mijn hoofd. Is dat heilig? De afsprak met mezelf om in principe alles te lopen eveneens. Ik zoek mijn koplamp en zet die op, zoek mijn horloge evenals mijn bril en ondertussen moet ik voorkomen dat de persoon onder me alles op z´n kop krijgt. Inderdaad een Hf. van 80.
Eric, de Nederlander waar ik de afgelopen dagen mee gesproken en gegeten heb heeft besloten om naar de volgende overnachtingsplaats de bus te nemen en dus een rustdag in te lassen.(NB. Vanwege het ontbreken van uitdagingen gaven we elkaar ook opdrachten om tijdens het lopen over na te denken. Zoals ¨hebben we angst voor onze vrijheid¨, wat is een dilemma, enz, maar daarover een andere keer misschien meer)
Opeens weet ik het. Ik ga mee met de bus maar ga vandaar de volgende etappe lopen. Deze is volgens het schema minder ver en zwaar. Ik win dan de dag die ik toch moest inhalen en loop dan toch. Hoewel ik heb wel de bus genomen!! Dat levert mij veel persoonlijke ¨Imagoschade op¨ want waar anderen langs de kustlijn van San Sebastiaan de bus namen, zelfs in het zicht van bruin bakkende, in de zon schitterende geoliede lichamen zich aan de verstofte en vermoeide pelgrim tonen, nam ik de benenwagen. Mijn imagoschade zal hierdoor niet minder worden want de pelgrim wordt niet gezien. Hij behoort tot het stof der aarde.
Toch staat mijn besluit vast. Eric weet het de volgende dag nog niet maar sluit zich hier later bij aan. Dat het desondanks een lange dag werd en een bijzondere onderneming is iets dat bij het reizen hoort en voegt aan het thema niets toe.
Het feit dat een ander iets wel doet en ik niet is dus voor mij onvoldoende legitimatie om mijn imagoschade uit te wissen.
Ik denk dat Jacobus (¨de Meerdere¨) die volgens de overleveringen in Santiago begraven zou liggen toch wel zou accepteren dat ik een stukje met de bus ga? De boerenkar uit de Middeleeuwen wilde ik nemen maar die is er niet. Het is nata bene het Heilig Jaar dat ik hem kom opzoeken en dat levert extra aflaten op. Mogelijk krijg ik er 1 of 2 minder maar dan heb ik toch voldaan aan mijn spirituele belofte om deze reis te maken? Moslims hoeven niet te vasten als er lichtelijke ongemakken zijn, ze hoeven dan zelfs niet naar Mekka terwijl ik me de pelgrimsreis wel tot doel ben blijven stellen. Zal dan de religie van onze Lieve Heer mij ¨mijn bustripje¨ dan niet vergeven?
Laat ik met een passend gedicht afsluiten. Een gedicht dat ik kort voor mijn vertrek op Els haar kamer zag hangen. Ik hoop dat daarmee de imagoschade tot een minimum beperkt zal blijven. De lezer zal begrijpen: dit verhaal moest me ¨van het hart¨.Het gedicht gaat als volgt:
¨Soms lijkt het of je in je
leven een omweg maakt,
maar die tijd gaat niet
verloren. Het is de tijd
die je nodig hebt om in
het hart te komen¨.

  • 04 September 2010 - 18:31

    Didi:

    Jos, wat heet: imagoschade!!!

    Keuzes maken hoort bij het leven, dus ook de bustocht om daarna weer te voet jouw pelgrimstocht voort te zetten.

  • 05 September 2010 - 08:48

    Adri:

    Ha die Jos.
    Is me dat afzien, maar wat verstandig je bustocht.Het is je vast vergeven hoor.
    Hoop dat de temperatuur wat zakt en de weg wat minder heftig omhoog en omlaag gaat.
    Je bent nu eenmaal een doorzetter en wat je je hebt voorgenomen gaat je ook zeker lukken, pak gewoon af en toe een boerenkar, Liefs en sterkte.

  • 05 September 2010 - 14:26

    Suus En Guid:

    Goed bezig!! Probeer je ook te genieten? Lijkt me belangrijker dan een stukkie met de bus ;-)

    LIEFS

  • 06 September 2010 - 21:24

    Olaf:

    Jos, een pelgrimstocht is vol verrassingen - zijn wij niet allen een pelgrimstocht aan het maken? Of je nu lopend in je eent(d)je of met de bus gaat, dat doet niet af aan de intentie van je reis.
    Laat je toevallen wat je toekomt. Geniet!
    Olaf

  • 07 September 2010 - 21:21

    Arthur:

    Ja Jos, imagoschade. Daar gaat het in vele jaren opgebouwde ontzag dat je bij Jan en mij geniet. Maar we hebben onder het bier na afloop van ons lopen besloten dat je toch een vriend mag blijven.
    Goede tocht verder!!!!

  • 08 September 2010 - 19:09

    Tom Blom:

    Jos " de Meerdere " - heeft het je zeker vergeven dat je de bus nam i.p.v de benenwagen - hoe moet ik je hartslag intepreteren - is er werkelijk onrust in je aanwezig - pas dan op en neem een extra bus zou ik zeggen - niettemin ben ik volledig op de hoogte van je wel en wee - gelukkig speelt " wel " de grootste rol tijdens je tocht en dat vervult mij met trots.
    Jacobus ik heb genoten van het verslag en zie de volgende graag verschijnen - hou zee Jos en sterkte en minder oplopend parcours.
    p.s het gedicht van Els gsf mij een blij gevoel.

    Tommy

  • 16 September 2010 - 20:52

    Femke Van Welsenes:

    Ha Jos, ben ik even blij dat ik je 'omweg'-gedicht nog een keer voorbij zag komen, ik had het wel in mijn hoofd, maar niet letterlijk...mooi weer te mogen lezen. Volgens mij vergaat het je goed op El Norte! Super, dat doet me goed. Ik vond het in ieder geval erg leuk om 1,5 dag samen met jou en Eric (mooi stel) op te trekken en een 2011-wandeling in het A'damse, lijkt me nog altijd een bon plan. Ik ben inmiddels na een geweldig Bilbao-bezoek herenigd met manlief en de DONATIVO is gestart!!! SUPERSSS! Geen big business, wel absoluut BIG LIFE, wat een verrassingen onderweg allemaal, wat een ontdekkingen, wat een ontmoetingen en verhalen.... later meer, maar geniet nu vooral zelf van je fantastische wandeltocht. Ik ga over een week of 3 weer op pad, dus zinderende El Norte-tips zijn absoluut welkom: femkevanwelsenes@gmail.com.

    Tot later, 't ga je goed...

    En laat ik dan ook maar met een Camino-klassieker afsluiten:
    Caminante, son tus huellas / el camino, y nada mas; / Caminante, no hay camino se hace camino al andar. / Al andar se hace camino, / y a volver la vista altras, / se la senda que nunca / se hace de volver a pisar. / Caminante, no hay camino / sino estelas en la Mar .... Antonio Machado

    >>> Een mooi nieuw dilemma!! ;-)

    Hartelijke groeten van Femke (Lezema/Bilbao)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Bilbao

Jos

Wandeling Camino del Norte

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 149986

Voorgaande reizen:

21 Mei 2007 - 23 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: