Lopen voor nachtrust of toch ....... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jos Pronk - WaarBenJij.nu Lopen voor nachtrust of toch ....... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jos Pronk - WaarBenJij.nu

Lopen voor nachtrust of toch .......

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

10 September 2010 | Spanje, Madrid

Op mijn 1e camino schreef ik een stukje " de strijd om het bed" . Ook nu is dat nog van toepassing. Ik ben inmiddels een kleine 100 km. voorbij Santander. Overigens een fantastische stad met geweldige tapas barretjes zoals een van oorsprong Duitse dame me tijdens de boottocht vertelde en niet alleen dat maar ze ook voor me opschreef. Gelet op mijn leeftijd leek het haar net te ver gaan om me uit te nodigen deze met haar te nuttigen. Natuurlijk kan het ook zijn dat mijn uiterlijk en de transpiratiegeur haar dat niet aanlokkelijk leek om met mij in de haar bekende tapasbars te verschijnen. Het antwoord zal ik niet weten. Kort voor Santander nam ik afscheid van Eric en een Canadees echtpaar. Met Eric heb ik vele uren aan tafel doorgebracht en stevige discussies gevoerd. Het was bijzonder inspirerend maar dat neemt niet weg dat ik me fantastisch voel weer alleen te zijn met de weg en de natuur. Iedere bocht biedt weer nieuwe perspectieven. Dit bracht me vandaag weer op de gedachte dat het lijkt op het leven. Wie weet wat er straks of morgen gebeurt. Het leven is als mijn bochtige weg op de Camino. Soms gaat het niet goed en moet je op je schreden terug. Dat kan soms ver zijn zoals ik gisteren heb ervaren maar vandaag had ik meer geluk. St. Jacobus hielp me door me naar rechts te laten kijken toen ik een afslag niet had gezien en ver rechts onder me een andere pelgrim zag gaan. Geluk heeft een pelgrim nodig en ik kan niet zeggen dat me dat niet wordt toebedeeld. Alleen maar mooi weer 25 C. of meer en alleen enkele nachten regen. Kan dus veel tempo maken en de laatste dagen is dat ook meer dan 33 km. per dag.
Een bijzondere ervaring was wel datgene dat ik meemaakte vanuit Santander en op de titel van dit stukje slaat. Het was er zeer druk in de herberg van onze lieve heer. Slechts 40 plaatsen en meer dan 45 personen. Er werd geslapen in de gang, onder een buro, op een oude bank. Overal waar plaats was. Ik was gelukkig vroeg en had mijn rotzooi op het lege bed boven me, waar ook nog geen matras lag, achterlaten. Nee dus. Mijn waslijntje aan het bed om de kleding te drogen, want wassen kon niet, was ook al onder mijn bed gelegd. Een dergelijkm onderkomen met slechts 2 douches en 2 wc's zijn geen uitzondering. Ik hoorde die avond tijdens het eten dat er een probleem was tijdens de volgende afstand naar Polanco die meer dan 30 km is en voor velen teveel. Je moet vanwege een omweg vanwege een rivier nog 7,5 km extra lopen. De oplossing is dan of de trein nemen of over de spoorbrug lopen nadat een trein is gepasseerd. Tot dat laatste besloot ik omdat het in mijn Duitse boekje goed stond aangegeven. Anderen zochten veel zekerheid en namen niet de trein vlak voor de brug tot erna maar al vanaf Santander
en dat is 20 km. dus 4 uur lopen. Vroeg op dus en om 06.30 vertrokken om zoveel mogelijk anderen voor te zijn. Wat blijkt ik kom in de alberque waar voor 18 personen plaats is en er zitten er 18. Hieronder een groep van 8 dames die er al om 12.00 uur waren, immers met de terin, en tot 16.00 uur moesten wachten tot de alberque open ging. Ik kwam om 15.30 uur aan met een ander en we hadden 39 km. onder de voeten doorgelopen. Toch heel aardig toen na een kwartier 1 van de dames naar ons toekwam en vertelde dat ze een hostal hadden genomen en hun plaatsen in de alberque aan ons afstonden omdat wij alles hadden gelopen. Toch een ware pelgrimsdaad en dus later heel gezellig met en voor de damesclub een paar flesjes wijn gekocht en die samen soldaat gemaakt. Zo kan het dus ook op de Camino. Net als hier waar de vrijwilligers slechts een " donativo" vragen voor de gezamenlijke warme maaltijd en het ontbijt.
Ik sluit af want het is bijna zo ver. Het ga jullie goed en dank voor jullie reacties.

  • 10 September 2010 - 18:52

    Tom Blom:

    mooi verslag Jos -heel boeiend maar die Duitse dame, het zal niet, vond ik een goed voorbeeld van menselijkheid.
    van geluk mag jij zeker spreken omdat je bijna verkeerd was gelopen maar toen een pelgrim zag die wel de goede weg bewandelde, hoort er ook bij.
    je tempo van 33 km per dag en zelfs 39 km om met jou te spreken, onder de voeten gelopen, is niet mis - het lichaam functioneert dus naar wens.
    ja die herberg, met recht een weg berg onderkomen maar het is all in the game ....
    tot slot alweer dames in het spel - Polanco - wijnen met de vrouwtjes wat wil een pelgrim nog meer - let wel gij zult geen onkuisheid begeren staat er in de geboden.
    reuze fijn dat het weer mee zit en je flink kunt opschieten per dag.
    ik kijk alweer uit naar je volgend verslag.
    Tabeh - Tommy

  • 10 September 2010 - 19:01

    Olaf:

    Jos,
    Zolang die dames hun plaats aan je af staan hoeven we ons geen zorgen te maken - het wordt erger als ze aanbieden dat je er wel bij kan komen liggen !-)
    Hartelijke groet, Olaf

  • 10 September 2010 - 19:13

    Didi:

    Jos, wijn en vrouwen, hoort dat ook bij een pelgrimstocht??
    Ach, ik weet dat er bij jou niets boven een goed wijntje thuis en Els gaat!!!

    Wat heerlijk dat je de barmhartige Sameritaan in de hoedanigheid van een vrouw ontmoet hebt!!

    Een goed vervolg van je reis en overnachtingen gewenst en tot het volgende verslag.

    Liefs Didi


  • 10 September 2010 - 22:20

    Anna Uiterwijk:

    Dag Jos. Vanavond kreeg ik van Els een mailtje waarin ze vertelt dat je weer een site hebt. Daar ben ik blij om. Ik heb je helaas geen goeie reis meer toe gewenst. Terwijl ik je had gezegd dat ik de datum van 29 augustus zou onthouden. Had het zelfs in mijn agenda gezet. Maar ja ik had niet 29 augustus moeten onthouden maar 28 augustus ! Want 29 augustus was je natuurlijk al vertrokken.
    Je verhaal van vandaag 10 september gelezen. Ongelofelijk 39 km ! dat is wel heel veel. Maar het doet je wederom heel veel goed. En dat is fijn. Trouwens, is deze tijd, de nazomer dus, beter dan in april ?
    Van de week was eindelijk Piet de Bres op radio Amstelveen. Ik heb het niet gehoord, jammer, maar mijn vriendin Gerda wel en zij belde me erover. Piet geeft nog een presentatie. Ik hou je op de hoogte daarvan.
    Dag Jos
    anna

  • 11 September 2010 - 07:49

    Hans:

    hadiejos!
    soms is het afzien maar je zult vast ook enorm genieten van de woeste natuur van de regio waar je loopt nu.
    kijk af en toe , tussen de zweetdruppeltjes door, ook eens naar boven! want de vogeltrek is weer begonnen en het gebied waar jij je nu bevindt is de route van veel roofvogels.
    de wouwen herken je zo door de gevorkte staart en arenden onderescheiden zich door hun grootte. en als je geluk hebt pak je mischien ook nog formaties kraanvogels mee!
    veel plezier met de hubsche duitse "birds" en vooral de echte birds!
    hans

  • 11 September 2010 - 09:07

    Anna Uiterwijk:

    Dag Jos,

    Het is de tweede keer dat ik reageer. Maar niet op je verhaal van 10 september maar nog op 4 september.
    Boeiend om te lezen. je getob om eerlijk te zijn tegen over jezelf. Eerlijk en oprecht te handelen tegenover je medemens is al een opdracht en van (grote) waarde. Maar ach, tegen over jezelf... wie doe ik er kwaad mee nietwaar ?? Juist jezelf !! Geeft dit aan dat je jezelf ook genoeg waardevol vindt ? Schitterend gedacht toch ? Je moet jezelf ook niet beduvelen. Maar speelt toch ook altijd mee de Christelijke normen en waarden die we vanuit het ouderlijk huis hebben meegekregen ?
    En nu maar hopen dat wij dat ook weer hebben door gegeven. Wat denk je wat er op mijn kamer op mijn prikbord hangt ? Juist ja, het gedichtje van ELs. Overgeschreven, uitgeprint.
    Maar de bus pakken of een omweg maken zijn twee verschillende dilemma's. Ik hoop dat je dat begrijpt !
    Overigens, mijn prikbordis (nagenoeg) LEEG. Einde scribaat voor mij.
    Zoveel dubbele gevoelens hier over. Over een dilemma gesproken.
    ga moedig verder Jos. Maar niet téveel mitsen en maren he.
    anna

  • 11 September 2010 - 21:03

    Jan Van Dijk:

    Hey die Jos,
    gaat daar weer voortreffelijk, ten eerste natuurlijk met het lijf. En ten tweede met de contacten: rustig aan jos!!! Maar ten derde:de echte camino-overwegingen komen weer naar boven: Waar is het allemaal goed voor, heeft het nut ....en aanverwante vragen.
    Leuk is dat je er ook af en toe een antwoord op hebt.
    Groet van Arthur en mij en we roddelen geregeld over je tijdens en vooral na het lopen.
    Groet en sterkte.
    Jan van Dijk

  • 14 September 2010 - 18:37

    Hans:

    hadiejosweer!
    nog steeds aan de wandel? ik zie een wat dalende curve wat het aantal verslagjes betreft dit jaar....maar ach, als je je duits maar wat opkrikt dan....
    voorlopig loop jij daar lekker in het zonnetje terwijl hier de regen neerklettert. alleen daarom al een goede keuze om op pad te gaan!

    ondertussen wachten Henna en ik de ontwikkelingen af met Anouk's tweeling, die eerdaags wel gehaald zal gaan worden, sowieso (duits!) spannende Zeiten ( weer duits!).
    groet en loopse!
    hans

  • 15 September 2010 - 18:49

    Me Waart:

    beste jos als ik van tevoren situatie zo slecht was dat jij nu helemaal lopend op vakantie vakantie moet dan had ik die visboer uit huizen jouw knipbeurt laten betalen!.was van de week nog bij je vrouw ze had een huis vol met duitse mannen die naar haar zeggen hier waren voor de landbouw rai ze zaten allen gezellig aan de wijn en vertelden honderd uit over het feit dat ze hun vrouwen een paar weken op een wandel vakantie hadden gestuurd.els heeft nog goede zaken met ze gedaan en dat antieke landbouw voertuig[2cv] voor een goede prijs kunnen verpatsen om voor jouw een paar nieuwe schoenen voor de terugweg te kopen.ik wens je nog een fijne reis en heb bewondering voor je sportieve prestatie,je vriend hans zou hier een voorbeeld aan moeten nemem in plaats van altijd maar met zijn oude puch,s bezig te zijn,vriendelijke groet van een bekende uit uw dorp

  • 18 September 2010 - 09:35

    Eric:

    Dag Jos,

    Ik kreeg je sms en je gaat als een speer. Ik denk nog wel eens aan de herbergen als ik in mijn warme bed lig en ben dan weer heel tevreden dat ik mijn etappe achter me heb. Ik weet zeker dat je deze zware tocht gaat volbrengen. Houd vol!

  • 18 September 2010 - 18:34

    Tom Van Leeuwen:

    Zo te lezen ben je weer helemaal in je element Wein Weib und Gesang (?)maar vooral genieten van de stilte, de warmte, de natuur en ondertussen een duurtopsportprestatie leveren Het is weer leuk om je reis te volgen inclusief alle hobbeltje die je tegen komt.Met de benen en de knie alles ok ?! succes Jos groetjes vanuit een kil Amstelveen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Jos

Wandeling Camino del Norte

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 149987

Voorgaande reizen:

21 Mei 2007 - 23 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: