Concentratie of meditatie - Reisverslag uit Ribadeo, Spanje van Jos Pronk - WaarBenJij.nu Concentratie of meditatie - Reisverslag uit Ribadeo, Spanje van Jos Pronk - WaarBenJij.nu

Concentratie of meditatie

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

19 September 2010 | Spanje, Ribadeo

Eindelijk weer eens internet nadat ik in Ribadeo ben gearriveerd. Minder nog dan 200 km scheiden me van Santiago. Morgen verlaat ik de kust en trek de uitlopers van het Pico gebergte door in Zuid-westelijke richting.
De afgelopen tijd was er geen gelegenheid om te schrijven op de site maar voor mij wel genoeg tijd om na te denken nadat ik ruim een week geleden in een bibliotheek wel jullie reacties op mijn berichten kon lezen maar niet kon inloggen en antwoorden. Daarna was het niet mogelijk omdat de dagen zo intensief zijn dat elke tijd ontbreekt oftewel ik maak er geen tijd voor. Ik sta om 6.15 uur op, maak me verder reisvaardig, ontbijt en start om 7.30 uur zodra het licht wordt. Om gem. de laatste tijd 30 - 35 km te lopen met een uitschieter naar 37 en 40 heb je met een gem. van 4,5 km. per uur wel je tijd nodig als je je kleding nog wilt verzorgen en wat wilt eten. Het is natuurlijk, ook voor mij, leuk om degene die geínteresseerd is op de hoogte te houden van de belevenissen. Maar dat alles neemt niet weg dat ik loop voor mezelf, om over mijzelf te kunnen nadenken, over doelen, over mijn relatie met Els, vrienden en bekenden en wat al niet meer. Dat lukt me door op deze wijze op weg te zijn. De weg van de Camino langs gebaande en ¨ongebaande¨ wegen brengt me die gelegenheid. Natuurlijk kan ik ook 20 km. per dag lopen en daarna zeker op deze kustroute en het vele mooie weer aan het strand gaan liggen. Dat is niet wat me past. Mij brengt de tocht langs ¨s-heren wegen¨ (of toch ¨s-Heeren wegen¨) mij datgenne wat een ¨rondje Poel¨, een NS dagtocht of een Pietrpad mij niet brengt. Wat wel van groot belang is dat Els mij in de gelegenheid stelt om op deze wijze bij mijzelf te blijven en dicht bij haar en onze relatie. Het lopen brengt die concentratie, maakt volgens mij stoffen vrij als bij het hardlopen die je geest verruimen. Die er bv. zoals vandaag ervoor zorgen dat je een richtingsaanwijzing mist en in ¨the middle of nowhere¨ terecht komt. Altijd zijn er dan toch weer mensen die mijn gebrekkig Spaans niet goed begijpen maar mijn routekaart gelukkig des te beter. Zo kwam ik weer ¨op het rechte pad¨ al was het misschien wel meer dan 7 km om. Dwars door de maisvelden in alle stilte bedacht ik de titel van deze tekst omdat die concentratie de oorzaak was van de fout maar ook van de gedachte aan Els haar cursus, die mede meditatieve aspecten in zich bergt. Mogelijk dat mijn concentratie en haar meditatie ons ook in deze zin weer verbindt. Het geeft extra dimensies aan het leven. Want daarmee wil ik toch ook nog iets zeggen over enkele van de afgelopen reacties op mijn site en die dan gaan over mijn tocht, contacten met vrouwen en Els die alleen thuis is. Natuurlijk is alles misschien anders bedoeld dan geschreven maar voor mij en zeker voor Els) waren er woorden in de teksten met een kwetsende strekking. IK loop niet om andere relaties te zoeken en ELS is niet alleen thuis om andere contacten te zoeken. We gunnen elkaar de vrijheid om onze liefde en de eigenheid van de eigen persoon te blijven ontdekken. Dat is waarom ik kan gaan en daar niet alleen van geniet maar Els daar ook als mijn maatje in zie. Gun ons dat geluk. Lees mee als je dat leuk vindt, voel het niet als een verplichting. Ook niet om te reageren. Laat mij deze site gebruiken om mijn gedachten en ervaringen neer te schrijven. Reageer niet alsof het een e-mail is. Ik heb geen note-book bij me. Kan dus Els of mijzelf niet per omgaande verdedigen. Als er iets is dat belangrijk is e-mail dan of bel Els maar laten we elkaar vrijwaren van humor die zeker niet bij het lopen van een Camino past. Het schiet de bedoelingen van de site voorbij. Mogelijk dat het lezen van mijn eerdere berichten op de Camino dit besef waar maken en voor de nieuwe lezers van mijn site verhelderend werken. Ik sms Els dagelijks dus als er belangrijke berichten zijn dan zijn er andere wegen om dat te laten weten. Natuurlijk kun je me ook als je lang niets hebt gehoord en benieuwd bent een sms sturen zoals enkelen dat heel af en toe doen. Genoeg nu hierover.
Ik was van plan om wat aspecten te beschrijven over contrasten op deze en de vorige camino´s maar dat lukt me helaas nu niet meer. Dit bovenstaande moest me echter allereerst van het hart omdat ik me anders genoodzaakt zou zien om de site te blokkeren maar dat zou toch te gek zijn.
Het ga jullie allen goed Ik ga me voorbereiden op een nieuwe dag van 30 km met veel hogteverschillen.
Het ga jullie goed en tot volgende week weer in Amstelveen.

  • 19 September 2010 - 19:03

    Maria Wolfkamp:

    lieve Jos, leuk om weer je verslag te lezen en te lezen dat je weer zo geniet van het lopen, de overpeinzingen waar je ons deelgenoot van maakt en alle inspanningen die bij zo'n wandeltocht horen. Goede reis nog verder, heb het goed en zie je weer tzt in "de Kardinaal". Hartelijke groeten, ook van Nico, liefs, Maria

  • 19 September 2010 - 20:57

    Didi:

    Lieve broer,

    Sterkte met je laatste traject.

    Zowel geestelijk als fysiek zou ik je niet kunnen bijhouden, laat staan volhouden!

    Fijn dat je menselijke richtingaanwijzers ontmoet, die je onderweg helpen in de goede richting je pelgrimspad te
    kunnen bewandelen.

    Een omweg hoort erbij, ook in ons dagelijks leven, zoals het gedicht van Els ons leert/zegt.

    Liefs, Didi

  • 19 September 2010 - 21:26

    Oscar:

    Hoi pap,

    Je bent goed bezig zie ik, lekker kilometers aan het maken. Ga zo door je zit in je ritme zo te zien.

    Ik ben erg benieuwd naar de contrasten tussen deze en de vorige camino's. Wellicht lees ik die nog op deze site en anders hoor ik ze graag als je terug bent.

    Succes nog de laatste +/- 200 kilometer en tot volgende week.

    Groetjes, Oscar

  • 20 September 2010 - 15:30

    Arthur:

    Beste Jos, Je ervaringen van gedachten van anderen over het een tijd niet samen zijn met je partner ken ik natuurlijk ook. Laat maar waaien. Jij en Els weten hoe het is, en daar gaat het om. Het is juist prachtiog als je elkaar af en toe ruimte kunt geven. Maar we verheugen ons op je terugkomst!

  • 20 September 2010 - 18:47

    Hans:

    beste Beste Vriend!

    je hebt me wat losgemaakt door achteloos kond te doen van een onbenullige ontmoeting met een paar zwetende wandelaarsters met platvoeten van duitse "kom-af "( had je die WC-eend van de kapper nog meegenomen?).
    ik ken je na 60 jaar wel goed genoeg om te weten dat "blijf-af" altijd jouw motto is , maar bijzaken worden opeens hoofdzaken.( ik lees nu zelfs reacties waarbij "gedachten van anderen" gediskwalificeerd worden...) Jos, waar gaat dit allemaal over? ongeveer iedereen heeft op eigen wijze en met goede bedoelingen lollig willen reageren op een onschuldig tekstje van notabene jou zelf! bedoeld als vrolijke noot tijdens je barre tocht.jouw voorzet wordt gewoon ingekopt, man!
    niet meer en niet minder. lach er smakelijk om en concentreer je op hetgeen waar je echt voor kwam: een wandel prestatie neerzetten (chapeau na al die blessures!)en al lopend aan de serieuzere dingen in het leven nadenken.

    en laat ons jou af en toe eens lekker te grazen nemen. Els is de laatste die dat zou willen tegenhouden!!

  • 21 September 2010 - 11:03

    Tom Blom:

    ha die Jos, je verslag weer met veel interesse gelezen - nog 200 km te lopen maar dan heb je ook wel weer iets gepresteerd en beleefd waarop je voorlopig weer kunt teren. Op Google earth gekeken waar Ribadeo precies ligt - leuk om dat nu te weten.Ik wens je nog veel loopplezier en tijd om over de wereldlijke zaken na te denken. Miep is inmiddels voorzien van een nieuwe heup - gisteren weer thuis - pijnlijk maar ze oefent veel. Hart. groet namens Miep en mij en tot ziens in Amstelveen.

  • 21 September 2010 - 18:33

    Reinoud:

    Ha pap, onwijs leuk om je reisverslagen te lezen. Hier op Curacao is het gekkenhuis in de aanloop naar 10-10. Dat maakt dat werkdagen van 7.30 - 22:00 uur geen uitzondering zijn. Hoe het ook zij, juridische zal Curacao per 10-10 wel Land worden, maar er zal nog heel wat water door de Rijn stromen voordat het Land Curacao ook daadwerkelijk als zodanig is ingericht en de taken als nieuw Land Curacao vlekkeloos zal kunnen uitvoeren! Maar goed, dat zijn van die dagelijkse beslommeringen waar een pelgrim zich maar niet over moet buigen! Sterkte met de laatste etappes richting eindstreep!

    Rein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Ribadeo

Jos

Wandeling Camino del Norte

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 149990

Voorgaande reizen:

21 Mei 2007 - 23 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: